יחסי ציבור > מאמרים > האסון הגרעיני ביפן- ניהול משברים בעסק

האסון הגרעיני היפן- ניהול משברים בעסק

פורסם: 19/03/2011
מאת: יאיר גבע

שורת האסונות שמתרחשת בימים אלה ביפן ובהם רעידת האדמה ההרסנית, שיטפון הצונאמי והאסון הגרעיני שעומד בפתח, מעלים בפני ההנהגה היפנית שורה של אתגרים כבדי משקל, בטווח הזמן המיידי ובטווח הזמן הארוך, כאשר התנהלותם עשויה לחרוץ גורלות ולחולל שינויים פורצי דרך בארץ השמש העולה. כיצד מתמודדים עם משבר? איך מתמודדים ואילו לקחים ניתן להפיק מהתמודדות היפנית אל מול המשבר שפוקד אותה?

האסון ביפן. צילום: חהא האמריקאי

משבר הוא אירוע חריג ולא מתוכנן, בעל השפעה שלילית על השם הטוב של העסק ועלול לפגוע בו פגיעה קשה, לסכן מוצרים או שירותים שאתם מעניקים או לפגוע בביצועים הפיננסיים שלכם. זה יכול להיות דף שפתחו נגד העסק שלכם בפייסבוק, או טעות בזמן האפייה של הפיצות בפיצריה שלכם- כזו שתגרום לכמה עשרות לקוחות כאבי בטן קלים.

ניהול משברים הוא כלל הפעילויות שנעשות על מנת להשתלט על המשבר, לצמצם את הנזקים האפשריים ובמקרים מסויימים- אפילו לגרוף רווחים מהמשבר שקרה.

הדבר החשוב ביותר להתנהלות נכונה הוא בניית תכניות מגירה מסודרות, תרגול ואימון מקרים ותגובות. המראות הקשים מיפן וחוסר היכולת להעביר לאוכלוסיה המקומית מידע מהימן, עדכני ומקצועי על האירועים מגביר את הפאניקה, מוביל לטעויות ומביא לאובדן אמון ברשויות המדינה- דבר שהוא הכרחי בדיוק במקרים מסוג זה. היפנים אולי התכוננו לרעידת אדמה ולגלי צונאמי, אולם לא בעוצמה כזאת ולא תחת היתכנות של אסון גרעיני שעלול לזהם אזורים שלמים.

ניהול משברים כולל מספר גורמים:

1) איתור והערכה של חולשות העסק (במקרה היפני- המדינה עצמה)

2) מניעת התרחשות המשבר.

3) ניסיון מיטבי למנוע מחולשות העסק לפרוץ ולצוף על פני השטח.

4) תכנון ובניית תכניות מגירה ל"ימים שחורים".

5) ניהול המשבר עצמו.


לפני שתמשיכו בקריאת המאמר: האם תמליצו עליו, ועל מועדון החברים של 'מסר אסטרטגיה תקשורתית' בפייסבוק? למי שהכפתור 'לייק' או 'אהבתי' מודגש אצלו, מוזמן ללחוץ ולהצטרף לעמוד האקסקלוסיבי.



ניהול המשבר עצמו נע בשני מסלולים מקבילים הקשורים אחד לשני:

1) מתן תשומת לב ראויה לסימנים מעידים. (לדוגמה: כתבה שלילית שעומדת להתפרסם על העסק שלכם או פשיטת רגל של אחד הספקים).

2) תכנון על פי לוח הזמנים מתי צפוי המשבר להתפרץ (לדוגמה: סימון עם לוח שנה מתי הכתבה תתפרסם או מתי הספק שלכם עלול להפסיק לספק לכם סחורה).

3) השתלטות על האירוע.

4) ניהול תקשורתי- זה השלב שבו צריך לגבש את המסרים שרוצים להעביר ללקוחות, לציבור, לספקים ולכל גורם אחר שהעסק שלכם נמצא עימו בקשר. המסר חייב להיות אחיד ומועבר על ידי דובר אחד בלבד, אולם ניתן לנסח את המסר בצורה שתתאים את עצמה לכל אחד מקהלי היעד.

5) מציאת פתרון למשבר והפיכתו להזדמנות- פה מדובר בשלב חשוב שרבים לא משכילים לנצל. כל משבר הוא גם הזדמנות, הזדמנות להראות את הצדדים החיוביים של העסק שלכם, דווקא בשעה קשה. (אם לדוגמה העסק שלכם חייב תשלום גבוה מהנהוג, ניתן להכריז על שבוע הנחות מיוחד ומבצעי רצפה, וכך גם למתג את העסק כקשוב ללקוחות, בא לקראתם ומוכן גם לתקן את דרכיו- הלקוחות מעריכים תגובות כאלו).

האסון ביפן. צילום: חהא האמריקאי

גם אם אתם עסק קטן או בינוני, משבר יכול לפקוד אתכם בכל עת וכדאי מפעם לפעם לשבת עם עצמכם ולכתוב מה הם חמשת המשברים הגדולים ביותר שיכולים לקרות לעסק שלכם. כך תפתחו מודעות ולא תיתפסו "עם המכנסיים למטה".

היפנים נתפסו לא מוכנים, המסר שלהם לא אחיד ומשתנה מדי כמה שעות ובציבור המקומי והבינלאומי נוצר חוסר אמון. הדבר מגביר את הבהלה, גורם לאי סדר ומביא גם לערעור ביחסים הבינלאומיים שלה. ייתכן וניהול המשבר בצורה שקולה, מתוכננת ואחראית יותר, היה מביא למזעור הנזק הפיזי והתדמיתי של יפן בעולם.




רוצים למכור יותר? צרו עימי קשר בהקדם :
לקבלת ייעוץ ראשוני חינם מלאו את הפרטים הבאים:
שם:
הודעה:
טלפון:
 
דואר אלקטרוני:
 
       


מאמרים נבחרים

אודות מסר אסטרטגיה תקשורתית

סל פתרונות תקשורתיים ושיווקיים

לקוחות מרוצים


יחסי ציבור- כל הכלים לעשות זאת בעצמך! הצטרף לניוזלטר שלנו:
* אנחנו מכבדים את פרטיותך, לעולם לא נמסור את כתובתך לגורם אחר



 
 
Best viewed in IE8/above with 1028*768/above © 2008-2012 www.public-relations.org.il כל הזכויות שמורות